Raw Bites

av pieandtaudiet

IMG_9324

IMG_9327

Choklad är underbart, och ännu mer när man vet att det inte finns något socker i det. Idag kände jag ett chokladsug framåt kvällen och rörde ihop en raw choklad smet. Kanske fungerar smeten bäst att förbereda i en matberedare, men nu har jag inte det så jag körde med min mixer istället. Tidigare nämnde jag att jag provat att göra raw brownies (till Pies stora lycka!). De försvann innan de hann dokumenteras. Nu gjorde jag med inspiration från det brownie receptet min egen variant, med endast ett lager. Pie verkade gilla även denna varianten, eftersom receptet innehåller två av hennes favoriter; avocado och färska daddlar!

  • 1 avokado
  • ca 8 st färska daddlar
  • lite kokosmjöl
  • kakao
  • 1 näve mortlade valnötter
  • 1 näve mandlar
  • 1 näve cashewnötter
  • kokosflingor
  • 1 matsked Kung Markatta cocosolja
  • några torkade aprikoser
  • torkade tranbär
  • 2 tsk honung

Börja med att finfördela daddlarna, jag körde dem i mixern tillsammans med lite vatten, torkade aprikoser och avokadon. Mortla valnötter, mandlar och cashewnötter. Häll nötter och avokadomixen i en bunke och blanda i kakao, kokosmjöl, honung och kokosflinger efter tycke. Bre ut den lösa smeten på en form täckt med bakpapper. Strö över några valnötter och torkade tranbär. Ställ formen i frysen, så att konsistensen blir fast. Skär i små fyrkanter och njut.

Receptet kan varieras ut i det oändliga. Kommer att prova med jordnötter och peccanötter i framtiden. Tranbären kan t ex ersättas med gojibär eller torkade jordgubbar.

